8:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

فیسبوک

جستجو
 

همه چیز در مورد جرم قذف و مجازات آن

گروه وکلای حقوق یاران > آموزش  > همه چیز در مورد جرم قذف و مجازات آن

همه چیز در مورد جرم قذف و مجازات آن

همه چیز در مورد جرم قذف و مجازات آن

منظور از جرم قذف، دادن نسبت ناروای لواط یا زنا به یک فرد است. قذف شباهت زیادی به توهین و افترا دارد اما از آنجایی که این مورد تاثیر بسیاری روی آبرو و حیثیت افراد می گذارد، قانون گذاران نسبت به آن موضع متفاوتی اخذ می کنند. قذف را جرمی خاص تلقی کرده و احکام و مجازاتی متفاوت با افترا و توهین برای آن در نظر گرفته اند. جرم قذف از جمله جرایم حدی است. منظور از جرایم حدی نیز جرایمی است که در اسلام مجازات آنها مشخص شده باشد.

جرم قذف چیست؟

جرم قذف نسبت دادن زنا یا لواط به یک فرد است. حتی اگر فرد مخاطب قذف، فوت شده باشد نیز به هر حال جرم قذف قابل بررسی خواهد بود. در صورتی که فرد از معنای لفظ خود آگاه بوده و کلام خود را واضح و روشن بیان کرده باشد مرتکب قذف شده، حتی اگر از مفاد قانونی مربوط به آن بی خبر بوده باشد. اما اگر به هر طریقی ثابت شود که منظور او قذف نبوده است، حد ثابت نخواهد شد.

موارد متفاوتی می توانند به عنوان جرم قذف در نظر گرفته شوند. برای مثال اگر فردی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید که فرزند پدرش نیست در حقیقت قذف مادر شخص به شمار می رود. همچنین اگر فردی به دیگری بگوید که با کسی زنا یا لواط کرده نیز نسبت به مخاطب مرتکب قذف شده است.

همه چیز در مورد جرم قذف و مجازات آن

همانطور که گفته شد قذف یک جرم حدی است و مجازات آن در اسلام مشخص شده. مجازات قذف هشتاد ضربه شلاق است. در صورتی جرم قذف ثابت می شود که فرد در هنگام قذف، مسلمان بوده و عاقل، معین، بالغ و غیر متظاهر به لواط یا زنا باشد.

حتی اگر فرد به طور غیر مستقیم برای نسبت دادن زنا یا لواط به فردی اقدام کرده باشد نیز به هر حال مرتکب قذف شده است. برای مثال در صورتی که اگر الفاظی که فرد به کار می برد به پدر، مادر، همسر یا خواهر و برادر مخاطب مرتبط باشد آنگاه نسبت به آنها مرتکب قذف، و نسبت به فرد مخاطب، مرتکب جرم توهین شده است.

در صورت نسبت دادن زنا یا لواطی که شامل حد نباشد (مانند زنا یا لواط در عدم بلوغ یا با اکراه) به فرد دیگر، مجازات قذف بین سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد بود.

نسبت دادن زنا یا لواط به فردی که پیش از این مرتکب زنا یا لواط شده باشد، شامل مجازات نمی شود.

قذف حق الناس به شمار می رود. در نتیجه در صورتی که فرد مخاطب قذف (مقذوف) گذشت کند، رسیدگی به اجرای حکم متوقف خواهد شد.

اگر فردی چند نفر را مورد قذف قرار دهد نسبت به تک تک آنها به طور جداگانه مشمول جرم قذف به شمار می رود. درواقع اگر افراد مقذوف دسته جمعی شکایت کنند، شکایت آنها برای فرد شامل مجازات یک قذف خواهد بود ولی اگر جداگانه شکایت کنند، فرد بابت هر شکایت به قذف محکوم می شود.

در صورت تکرار قذف و اصرار بر حق بودن، فرد مجددا مشمول جرم قذف شده و به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهد.

اگر یک پدر یا جد پدری، نسبت به فرزند یا نوه ی خود مرتکب قذف شود به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهد شد.

ورثه نیز می توانند برای پیگیری پرونده ی مربوط به قذف اقدام نمایند.

در چه مواقعی حد قذف ساقط می گردد؟

  1. فرد مقذوف، قاذف را تصدیق کند.
  2. افرادی باشند که ادعای قاذف را تایید کرده و به درستی آن شهادت دهند.
  3. اگر فرد مقذوف فوت کرده باشد، وراث او می توانند نسبت به بخشیدن قاذف اقدام نمایند.
  4. وقتی مردی پس از قذف، همسرش را به زنای پیش از زوجیت (یا زمان زوجیت) لعان نماید.
  5. اگر دو نفر یکدیگر را قذف کنند (فرقی ندارد که قذف آنها همانند یا متفاوت باشد).

هنگام مواجهه با موارد این چنینی بهترین کار مشورت با یک وکیل پایه یک دادگستری است تا بتوانید روال پرونده را به درستی پیگیری نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید