8:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

فیسبوک

جستجو
 

وکیل شارژ ساختمان

گروه وکلای حقوق یاران > آموزش  > وکیل شارژ ساختمان

وکیل شارژ ساختمان

وکیل شارژ ساختمان

شارژ ساختمان به چه معنایی می باشد

به طور معمول جهت نگهداری از بخش‌های مشترک ساختمان، ساکنین آپارتمان هزینه های مربوط به ان  را پرداخت می‌کنند که در اصطلاح به آن  شارژ ساختمان می گویند.  طبیعتا بعضی از قسمت های آپارتمان، مورد استفاده تمامی ساکنین قرار نمی گیرد ولی ساکنین اعم از مالک یا مستاجر به این علت نمی توانند از پرداخت شارژ خودداری بکنند. وکیل شارژ ساختمان ذکر میکند که مطابق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها تمامی واحدها چه ساکن داشته باشند چه خالی باشند ملزم به پرداخت شارژ ساختمان می باشند بنابراین اگر در واحدی کسی سکونت نداشته باشد مالک آن واحد وظیفه دارد همانند بقیه ساکنین  هزینه های قسمت مشترک آپارتمان را پرداخت بکند.

هزینه هایی که تحت عنوان شارژ ساختمان باید پرداخت شوند به دو دسته می توان تقسیم کرد که عبارت هستند از:

  • هزینه های نسبی : هزینه هایی که برای نگهداری قسمت هایی از آپارتمان پرداخت می شود همچون هزینه آب ،برق و گاز  و سرایداری
  • هزینه های ثابت : هزینه هایی که مربوط به خود ساختمان نمی‌شوند و ناگهانی تحمیل می شوند نظیر هزینه‌ بابت گل کاری حیاط و باغچه ساختمان، تعمیرات

 

وکیل شارژ ساختمان

 نحوه برخورد وکیل شارژ ساختمان با بدهکار شارژ ساختمان:

وکیل پایه یک دادگستری به موکل خود بیان میکند در صورتی که هر یک از مالکان سهم مربوط به شارژ ساختمان و همچنین  هزینه های مشترک آپارتمان را پرداخت نکند در این صورت مدیر یا هیئت مدیره ساختمان در قالب اظهارنامه ای که برای مالک متخلف ارسال می شود،  بدهی فرد را مشخص کرده و از وی مطالبه میکنند.

وکیل شارژ ساختمان باید بیان بکند که فرد بدهکار به مدت ۱۰ روز از زمان ابلاغ اظهارنامه مهلت دارد که بدهی های خود را پرداخت کند. درصورتی که مجدد فرد بدهکار از پرداخت هزینه ها امتناع بکند مدیر یا هیئت مدیره ساختمان میتوانند مالک را از استفاده از برخی خدمات ساختمان محروم بکنند؛ همچنین میتوانند بر اساس اظهارنامه تنظیم شده  به اداره ثبتی که ملک در انجا واقع شده است مراجعه کرده و  درخواست صدور اجرائیه را  تقاضا بکنند.  وکیل پایه یک دادگستری پیشنهاد میکند افراد می توانند علاوه بر مراجعه کردن به مراجع ثبتی به مراجع قضایی  هم مراجعه بکنند، در این مورد دادگاه خارج نوبت رسیدگی می کند. دادگاه در  رابطه با این موضوع حکم به  محروم شدن بدهکار از خدمات دولتی می دهد و همچنین فرد را به پرداخت دو برابر بدهی محکوم میکند.

 

اگر ساکنین ساختمان  نسبت به پرداخت شارژ اضافی ناراضی باشند چه اقدامی میتوانند انجام بدهند ؟

وکیل شارژ ساختمان ذکر میکند در مواقعی که مدیر ساختمان شارژ اضافه از ساکنین آپارتمان دریافت بکند، ساکنین ساختمان می توانند  استشهادیه ای از همسایه ها  مبنی بر دریافت شارژ اضافی توسط مدیر ساختمان تنظیم و فراهم بکنند و به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه بکنند. در مرجع قضایی ساکنین باید عدم صلاحیت مدیر ساختمان را ثابت بکنند و درخواست عزل مدیر را تقاضا بکنند.

 

مواردی که باید در محاسبه شارژ ساختمان در نظر گرفت از قرار ذیل می باشد:

۱. شارژ ثابت

۲. شارژ متراژ

۳. شارژ نفری

۴. شارژ ترکیبی

۵. شارژ واحدی

۶. شارژ نفر متراژ

 

در نهایت باید بیان کرد در مواردی که ساکنین آپارتمان با یکدیگر بابت پرداخت یا عدم پرداخت شارژ ساختمان به اختلاف بر میخورند یا در خصوص مبلغی که مدیر ساختمان به عنوان شارژ ساختمان گرفته است، ناراضی می باشند، میتوانند با وکیل شارژ ساختمان مشورت بکنند تا با راهنمایی و استفاده از تجربیات وکیل شارژ ساختمان مشکل به بهترین نحو ممکن حل شود. در صورت نیاز میتوانید  جهت مشاوره با وکیل متخصص حقوقی از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمائید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید